Slings med yoga Myofasciatrening

La meg spørre deg: Hvorfor føler du deg bedre i helsa og mer vital når du beveger deg regelmessig? Fordi du gjør nettopp det.

Slings Myofascial Training er en fascia-fokusert bevegelses metode. Treningen/praksisen er også fordypet og tilpasset med bruk av massasje baller o.l

Vi har et nettverk av fascia i kroppen vår, dette nettverket omslutter hver muskel og muskelfiber, hver sene, hvert leddbånd, rundt

Du har kanskje hørt eller lest » the issues is in the tissues» Ja, det er akkurat der det er. Det sitter i fascia/bindevevet. Der det er stivt og stramt og/ eller dehydrert der er ofte «problemet», større eller mindre. Noen merker det som den vanlige stivheten «alle» har. Noen kjenner det som ubehagelige stivheter og smerter. Når muskelfascia (=myofascia) blir stivt og spent vil kroppen kompensere ved å overbruke andre steder i kroppen og vi får kompenserende bevegelser og vi utvikler uheldige bevegelsesmønstre som etterhvert gir oss problemer.

Dette kan du gjøre noe med. Myofascial bevegelsestrening er utviklet nettopp for å øke elastisiteten og spensten, samt stimulere og øke sirkulasjonen i myofascia. Du vil merke ved å delta på Myofasciatrening at du blir mykere og føler deg lettere i bevegelser, går mykere og lettere og få bedre energi. Det gir større frihet i kroppen. Myofascial bevegelsestrening sammen med bevegelse i form av gåturer, løping eller annen type trening? Perfekt.

Styrke, mobilisere, stabilisere, øke effektiviteten i bevegelsene og få balanse i kroppen er i fokus. Bevegelsene og stillingene er med vilje utført sakte, rytmisk og gjerne dynamisk. Foruten bevegelser utviklet spesielt for ” the slings” (faciastrøkene), kan treningmetoden tilpasses andre treningstyper i tillegg til terapeutiske tilnærminger i kroppsbevegelse.

Metoden er basert på de siste funnene i forskning og Thomas Meyers konsept i Anatomy Trains som støtter sammenhengene mellom fascia og musklene (=myofascia) i kroppen. Man er nå i stand til å identifisere ”linjer/strøk” eller det vi kaller ”slings” av fascia som forbinder oss fra hode til tær, og ekstremitetene (hode, armer ben) til torso (kroppen). Gjennom kunnskapen denne forskningen gir  har man nå fått  en klarere informasjon om hvordan vi kan inkludere fascia i treningen målrettet, bevisst og helhetlig/holistisk. 

En tanke om “Slings med yoga Myofasciatrening

Kommentarer er stengt.