Yin og Restorativ yoga

YIN yoga: I disse yogaklassene er vi stort sett på gulvet og vier oppmerksomheten mest rundt nedre del av rygg, ryggraden, hofter og hamstrings. Det er ofte her vi merker stivheter i kroppen mest og det er ofte ved å myke opp her at skuldrene «senker seg». Vi gjør øvelser som stimulerer det autonome nervesystemet i kroppen og søker å balansere dette slik at vi slapper bedre av og slipper stresset fra oss. Vi skal ha en viss spenning og «stress» i kroppen, men vi må sørge for at vi ikke får for mye av det slik at det blir en vane og kroppen svekkes og vi får smerter, dårlig søvn og utmattelse. Yin er relativt til yang og derfor er det også bevegelser og stillinger som ivaretar balansen mellom dette.

Yinyoga utføres mykt og vi er i stillingene en stund, 3- 5 minutter slik at kroppen får slippe opp i eget tempo. Det er ingen avanserte stillinger, men det kan ofte kjennes sånn når vi finner stivhetene våre.

De som har vært på Yinyoga hos meg sier at de er blitt litt «avhengig» av det for å fungere. De trenger det. 

Restorativ yoga: I de klassene vi har med mer restorative stillinger vil vi bruke utstyr som bolstere (faste puter) klosser og pledd. De brukes slik at du hviler deg i stillingene over tid slik at kroppen får tid til å slippe spenninger enda mer i dybden. I restorativ yoga er det utstyret og tyngdekraften som jobber mens du har fokus på å puste mykt og avslappet. 

Enten du er topptrent eller ute av form er dette noe å bruke som et verktøy i hverdag